KGL Dansk

KGL DANSK

 

KGL Dansk er Det Kongelige Teaters laboratorie til udvikling af originale fortællinger.

KGL Dansk er stedet for den idé, som du altid har tænkt, var for vild til, at du turde vise den til nogen, men som du alligevel ikke kan slippe, fordi den er vigtig for dig.

 KGL Dansk holder til på Lille Scene i Skuespilhuset. Her står vi klar til at indrette individuelle forløb med instruktører, skuespillere og dramaturger, som skal hjælpe både nye, uprøvede talenter og erfarne forfattere og dramatikere med at udvikle deres fortællinger. Læs om dette efterårs dramatikere længre nede på siden.

Næste ansøgningsfrist til forårets KGL Dansk workshops er d. 1. december 2018.

Send dit tekstudkast (på maks. 25 sider) til én specifik ide eller ét stykke samt et kort CV til kgldansk@kglteater.dk Du vil få svar primo februar 2019. Læs mere her.

 

Instruktør Thomas Bendixen er kunstnerisk ansvarlig for KGL Dansk, som er støttet af Bikubenfonden.

Læs mere om KGL Dansks tidligere sæsoner her

 

KGL Dansk er støttet af: 

Sæson 2018/2019

KGL Dansk Reading

KGL Dansk Vol 5 reading løber af stablen d. 9 november på Lille Scene kl. 12-15, hvor 5 dramatikere viser et uddrag fra deres workshopuge. Reserver din plads her.

SE MERE

Nye rejsende

Nye rejsende er en splinterny monolog udviklet gennem KGL Dansk, der nu vises som en selvstændig forestilling på Lille Scene. Stykket er baseret på Tine Høegs roman af samme navn, der vandt BogForums Debutantpris i 2017.

Se mere

Jeg løber

Dramatiker Line Mørkeby var med i KGL Dansk i 2017, med teksten til Jeg løber. Forestillingen havde urpremiere i efteråret 2017 til udsolgte sale, og kan nu opleves igen, både i Skuespilhuset og på turné rundt i landet i sæson 18/19.

Se mere

Møller & Larsen

Dramatiker Jakob Weis startet udviklingen af fortællingen om de to store mænd med en workshop i KGL Dansk. Se eller gense forestillingen når den vises i oktober i Skuespilhuset.

Se mere

Mixdouble

Mixdouble er flunkende nyt drama udviklet gennem Det Kongelige Teaters tiltag for ny dansk dramatik, KGL Dansk. Dramatiker Lærke Sanderhoff skaber Mixdouble i tæt samarbejde med iscenesætter Stine Schrøder Jensen, med premiere d. 20 februar 2019.

Se mere

KGL Dansk vol. 5 - mød forfatterne

William Lippert

Mit navn er William Lippert, og jeg er snart 25 år gammel. Jeg bor i Aarhus og studerer på dramatisk skrivekunst. Da jeg var teenager, ville jeg gerne være en vaskeægte romanforfatter. Men så ved et tilfælde, og en smule modvilligt, kom jeg med på en dramatiker workshop. Siden da har jeg kun skrevet til scenen. Det har jeg tænkt lidt over (specielt nu hvor det har bragt mig til Aarhus), når jeg jo egentligt ville have været forfatter dengang.

Indtil videre har jeg anlagt mig en meget romantisk ide om teatret som fortællekunstens store fundament! Mundtlig overlevering, helt enkelt. Man skaber en virkelighed på rekordtid lige foran en masse mennesker. Dette rummer et element af overtalelse, ved scenens møde med publikum, som (i hvert fald i denne romantiske ide) også findes i den måde vi selv fortæller historier på, til andre og til os selv, i fælleskab og individuelt.

Denne romantiske tankegang har fået mig til at interessere mig meget for hvordan, det er vi fortæller de historier, og hvad der får folk til, at lytte og reagere på dem. I min tekst Den Nye Generation undersøger jeg, hvordan fortællinger kan bringe folk sammen, hvordan disse fortællinger opstår, hvem der har magten over dem, og hvilke konsekvenser de har.

En generation bliver lige pludseligt hevet frem i spotlyset. Pludseligt er de over det hele, og alle vil høre, hvad de har at sige. Vi møder dem igennem livereportage og avisoverskrifter, YouTube og Facebook, osv., men aldrig ansigt til ansigt, væk fra mediernes dominerende tilstedeværelse. Hvem er den nye generation egentligt? Har de overhovedet noget at sige? Findes de overhovedet? Og hvorfor er alle så optagede af dem?

Med workshoppen på KGL Dansk, vil jeg gerne undersøge hvilke potentialer, der ligger i at fortælle fra flere sider og med udgangspunkt i forskellige medier. Jeg vil gerne se, om det her formgreb holder, og hvis, hvordan. Hvordan man kan skabe en dramaturgi stykket sammen af flere forskellige slags dramaturgier, uden at miste fortællingen. 

Babak Vakili

Mit projekt hedder SKYLD og er et familiedrama om en dansk-irakisk søns opgør med hans forældres opdragelse og er på samme tid en ur-fortælling om dysfunktionel kærlighed og størknet sorg; Vreden.

Som barn af Nørrebro har jeg igennem min opvækst set meget kriminalitet, men meget lidt teater. Den ubalance har altid ærgret mig. Jeg håber, at SKYLD kan blive et stykke dramatik, der både er relevant og engagerende for et "klassisk" teaterpublikum, samt de unge, der ligesom mig selv, aldrig har følt sig en del af målgruppen for dansk scenekunst.


Foto af: Inger Eilersen

Jens Kepny Kristensen

Jeg startede med at skrive, med at skrive en monolog til mig selv. Det var under min afgang som skuespiller fra Den Danske Scenekunstskole. Jeg faldt henover en vejbom og brækkede knæskallen på asfalten. Med det benspænd skrev jeg videre. En stol og et par krykkestokke blev nødvendige rekvisitter, og en tuba også. Den enkle præmis for iscenesættelsen gav mange muligheder for billeder og udtryk i sproget.

Nu skriver jeg videre. Blandt andet fortsatte jeg samarbejdet med min vejleder fra skolen, Hans Rønne, og var medforfatter på musikforestillingen Slagballe Banke. Senere har jeg deltaget i Teater V's grundkursus Dramatisk Laboratorium.

Hos KGL Dansk håber jeg at få hørt min idé sagt højt. Teksten BLOD er foreløbigt et lille kor af stemmer. Det handler om en familie, de kan ikke sige replikkerne til hinanden. Jeg håber vi gennem arbejdet kan blive inspireret til et understøttende scenisk udtryk. Og en fortsættelse på det indtil nu skrevne.

Rhea Leman og Jens Kløft

Rhea Leman: Jeg er født og opvokset i New York City, hvor jeg var vidne til et utal af fremragende teaterpersonligheders undervisning og forestillinger. Det inspirerede og motiverede mig til at udforske denne kunstform og de mange muligheder, som den rummer.

Siden jeg kom til Danmark i 1981, har jeg haft det privilegium fortsat at kunne udforske dramaet i alle de forestillinger og kunstneriske tiltag, jeg har givet mig i kast med: Som kunstnerisk leder af Teater Tango, mit arbejde på Danmarks Radio som dramatiker, instruktør, mit arbejde i de mange teatre i hele Danmark som dramatiker, direktør og koreograf, og siden 2009 som grundlægger og kunstnerisk leder af teaternetværket DRAMAFRONTEN.

I de seneste år er mine stykker blevet opført i Europa og på den anden side af Atlanten: New York, Boston og Chicago. Jeg kalder dem for mine politiske stykker: Hitler On The Roof, Goebbels Lesson, The Rosenbergs og Gorilla – alle stykker der beskæftiger sig med dybt foruroligende temaer fra  vores historie og vores samtid. Et af de vigtigste mål og udfordringen med at skrive disse stykker er at anvende humor som dramatisk element til at fremstille den mørke tid, vi befinder os i lige nu.

Jens Kløft: Jeg er født på Riget og opvokset langt ude i Hareskoven. Jeg har studeret på Institut for Dramaturgi ved AArhus Universitet og på Dell´ Arte School of Physical Theatre i Californien.          

Jeg har skrevet dramatik for både radio og TV og mine teaterstykker er blevet opført på anerkendte teaterscener (bl.a. Betty Nansen Teatret, Det Lille Teater, Nørrebro Teater). Senest har jeg skrevet teaterforedraget Mens vi venter på Irakkommissionen, som har været opført på Det Kongelige Teater.

Det er glæden ved den kreative proces, der driver mit arbejde som dramatiker. Jeg nyder at skabe figurer og at kaste dem ind i en situation, for derefter at forundres over, hvad de finder på. Min force er dialogen, den er mit springbræt til at afsøge det absurde, komiske i menneskenes adfærd.

Transatlantica

Vi har arbejdet sammen i mange projekter, siden vi mødte hinanden i forrige århundrede. Med Transatlantica er det vores mål at udforske et aktuelt tema, der er som skabt til at væve vores vidt forskellige baggrunde sammen. Med udgangspunkt i den massive udvandringsbølge der prægede Danmark i slutningen af attenhundredtallet, vil vi udforske, hvad det var, der drev mennesker til at forlade alt for Drømmen om Amerika.            

Transatlantica er en dramatisk undersøgelse af, hvordan nutidens problematikker reflekteres i fortidens fortællinger. Vi vil benytte readingen, til at eksperimentere med at finde en form, hvor de historiske facts vækker tilskuerens nysgerrighed, men ikke skygger for temaets uhyggelige aktualitet. Med vores baggrund i dans og fysisk teater, falder det os naturligt udover det tekstlige oplæg også at arbejde med musik og bevægelse i processen.


Foto af: Søren Kløft

Freya Sif Hestnes

Jeg er uddannet med en BA i scenografi fra Norwegian Theatre Academy i Fredrikstad og BFA i fotografi fra Valand Academy i Göteborg. Siden jeg blev færdiguddannet i 2017 har jeg undersøgt sceniske og performative udtryk gennem bl.a teater, video, fotografi og performance.

Jeg arbejder med et dokumentarisk udgangspunkt, da jeg synes at virkeligheden ofte overgår fantasien. Jeg er draget af at iscenesætte det som rører mig i det nære og tilgængelige. I dette indgår en undersøgelse af hvordan man rumligt og sanseligt kan arbejde med dokumentarisme og historie, og et kritisk blik på hvilke historier som får en plads i lyset. Hvilke kollektive narrativer vi omfavner, og hvilke som forbliver i periferien eller gemmes helt væk.

Til Kgl Dansk har jeg samlet og redigeret efterladte dokumenter fra en ældre kvindes sidste tid. Teksterne er et vidnesbyrd om det paradoksale forhold mellem individet og et system som både er skabt for at yde omsorg, men til tider kan blive vores største modstander.

Sammen med instruktør Liv Helm og holdet fra Kgl Dansk skal vi se på hvordan hendes egne ord, tanker og meninger kan finde vej til scenen. Gennem et fragmenteret sprog, uden et fast holdepunkt i tiden, vil jeg undersøge hvordan vi fysisk kan erfare hendes ord.

KGL Dansk readings 2018

Foto: Camilla Winther