Ung i Operaen

UNG I OPERAEN

FOR DIG MELLEM 15 OG 30

 

 

Ung i operaen

Om Ung i Operaen

Tag din ven, kollega, kæreste eller søskende i hånden og grib en unik mulighed for at opleve opera udelukkende i selskab med andre unge i byens bedste plyssæder. I kan dresse helt op, helt ned eller bare hænge ud. Der er ikke nogen rigtig måde, at gå i Operaen på. Men husk, at det kun er for jer mellem 15 og til og med 30 år. Billetterne til disse særlige aftener koster kun 150,- pr. stk.

Der er helt alternative introduktioner for de spørgelystne, nørdede og de nysgerrige. Og ikke mindst meet and greets med de fantastiske sangere og musikere. I kan hænge ud i foyeren og tage øl med i salen, men pas lige på den kinesiske granit og panelerne med ahorntræ. Det tager så hulens lang tid at polere det op igen.

Oplev to forskellige operaer til kun 150,- per billet. Husk du kan købe billet, hvis du er mellem 15 og til og med 30 år. Andre vil blive venligt afvist i døren.

Kommende Ung i Operaen-forestillinger er:

Trubaduren 24/10-2018

KØB BILLET

Tosca 14/5-2019

KØB BILLET


Hvis opera er nyt for dig, kan du læse guiden "Opera for begyndere" her.

Introduktion

En halv time inden forestillingsstart er der introduktion til aftenens opera, musikken, oprindelsen og relevansen. Sæt dig med en kop kaffe eller et glas vin og lad dig forundre og underholde. Der er mulighed for at stille spørgsmål til og gå i dialog omkring aftenens forestilling.

Tak til A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal for deres støtte.

VIDEO

Opera for begyndere

Opera er store følelser, store fortællinger og store skæbner. Opera er musik, sang og drama i ét. Opera er for alle, der kan lide musik og gode fortællinger.

Men opera taler et lidt andet ”sprog” end skuespil, tv-serier eller biograffilm. Så hvis du vil have det bedste ud din operaoplevelse, er det godt at lære lidt om operaens ”sprog”.

Hvad er opera?

Opera består – lidt forenklet – af tre ting: Musik, drama og sang. Det er en kunstart, hvor alt, hvad der siges … synges.

Hvad handler opera om?

Opera handler om mennesker og om livet. Især de store øjeblikke i livet:

Øjeblikke hvor to mennesker mødes og forelsker sig.
Øjeblikke hvor skæbnen vender alting på hovedet.
Øjeblikke hvor venskaber sættes på prøve.
Øjeblikke hvor svære valg skal træffes.
Øjeblikke hvor livet slutter.

Hvorfor synger de hele tiden?

I opera synges hele teksten, OGSÅ når der tales. Det kan virke lidt mærkeligt, men det er fordi musikken er så vigtig i operaen. Når man først vænner sig til det, bliver det helt naturligt.

Sangerne skifter mellem almindelig tale – der synges og kaldes ”recitativ” – og arier. En ”arie” er en sang, hvor personens indre følelser og tanker får frit løb. Her kan sangeren vise, hvad han eller hun kan med sin stemme. Derfor er arier ofte operaernes populære ”hits”, der også kan synges til koncerter.

Det fantastiske ved en arie er, at den kan få tiden til at stå stille: Som når den døende helt kan synge en lang flot arie, selvom han har fået et dødeligt sår. Eller når en tuberkulose-syg heltinde kan synge en sidste smuk sang om kærligheden, inden hun dør. 

Hvorfor synger de ikke på dansk?

Tidligere blev operaer opført på dansk, men nu synges de som regel på originalsproget – oftest tysk, fransk, italiensk, russisk. Heldigvis har de fleste operahuse tekstanlæg over scenen, der viser en oversættelse af teksten. Fuldstændig ligesom undertekster på TV.

Når en opera skrives, arbejder komponisten og tekstforfatteren (kaldet librettisten) hårdt for at få musikken og teksten til at passe sammen. Den fine sammenhæng går let tabt i en oversættelse.

Hvordan får jeg en god operaoplevelse?

LÆS eller LYT: Måske ved du allerede, hvilken opera du skal se. Måske har du svært ved at vælge, hvad du skal købe billet til. I begge tilfælde kan det være en god ide at læse et handlingsreferat af operaen. Kig på Det Kongelige Teaters hjemmeside eller Wikipedia.com. Du kan også komme til teatret i god tid, købe et program og læse handlingsreferatet heri. Har du lidt ekstra tid, kan du høre musikken eller arierne fra den opera, du skal se. Så har du en ide om, hvad du skal opleve på aftenen. Kig på Det Kongelige Teaters hjemmeside eller søg på Youtube.

Kom i god tid: Kom i god tid. Både i Operaen og på Gamle Scene er der en helt særlig stemning inden en forestilling begynder. Gå en tur på Gamle Scenes knirkende gulve. Nyd lysspillet i Operaens imponerende lysekroner. Gå ind i salen og kig dig omkring. Kast et blik ned i orkestergraven. Find din plads og læs handlingsreferatet. Eller nyd hvordan alt summer omkring dig, mens salen bliver fyldt op.

Publikumsintroduktion: Inden alle Den Kongelige Operas forestillinger er der en kort introduktion i Foyeren 30 minutter inden forestillingen går i gang. Introduktionen er gratis og alle er velkomne.

Nyd: Du kan også vælge at lade dig overraske på dagen. Bare sætte dig i din stol og lade sangen, dramaet og musikken flyde ind over dig. Overteksterne hjælper dig igennem handlingen. Imens sørger sangerne på scenen, musikerne i orkestergraven og alle teknikkerne bag scenen for at give dig en god aften.

 

 

 

 

 

 

Tdiligere blev operaer opført på dansk, men nu synges der som regel på originalsproget - dog kan oversættelsen ses på "overteksten"- som er undertekster som ses over scenen. 

 

Praktisk information

Ankomst: Kom i god tid. Så kan du i ro og mag finde garderoben, evt. bestille drinks i baren til pausen, kigge dig lidt omkring og finde din plads.

Dørene til salen lukkes meget præcist. Er forestillingen først gået i gang, bliver du kun lukket ind, når det passer ind i musikken.

Påklædning: Det er en myte, at du skal være i det stiveste puds for at gå i operaen. Der er stadig mange, der bruger lejligheden til at tage det pæne tøj på, men du kan komme i lige det tøj, du har lyst til.

Ringetider: Der ”ringes ind” til forestillingen 3 gange. Ringningen fortæller, at det er tid til at finde sin plads.

1. ring – 30 minutter før start.
2. ring – 10 minutter før start.
3. ring – 5 minutter før start.

Garderobe: Både i Operaen og på Gamle Scene er der betalingsgarderober (bemandede) og gratis garderober (ubemandede). Betalingsgarderoberne tager ikke Dankort, men MobilePay og kontanter. I Operaen er det muligt at hæve penge.

Program: Du kan købe et program både før forestillingen og i pausen. Programmet indeholder handlingsreferat, oversigt over de medvirkende samt baggrundsmateriale. Du kan dog sagtens se forestillingen uden at have læst programmet.

Mad og drikke: I Operaen og på Gamle Scene er det muligt at købe drinks før forestillingen og til pausen. På Operaen er der desuden en restaurant.

Hvis du bestiller og betaler drinks til pausen inden forestillingen, er du fri for at stå i kø i pausen. Det er tilladt at tage drikkevarer med i salen, så længe det er i enten pap eller plast. Har du lyst til lidt sødt under forestillingen, er det en god ide at vælge noget indpakning, der ikke larmer alt for meget.

 

 

 

Operaordbog / Generelt

Arie: En solosang. Italiensk for ”luft”. Ofte operaens ”hits” hvor sangerne kan vise, hvad deres stemmer kan, og hvor den dramatiske figur giver følelserne frit løb.
Berømte arier: Så kold den lille hånd er fra Puccinis La bohème, Nessun Dorma fra Puccinis Turandot), Nattens dronnings arie - Der Hölle Rache fra Mozarts Tryllefløjten.
Bukserolle: Roller, hvor unge mænd synges af kvinder. Det er ofte mezzosopraner eller alter, der synger bukserollerne. Ses bl.a. i Mozarts Figaros bryllup og Richard Strauss’ Rosenkavaleren.
Duet: En sang for to stemmer.
Generalprøve: Den sidste prøve inden premieren.
Librettist: Operaens manuskriptforfatter.
Libretto: Operaens manuskript.
Overtekster: Svarer til undertekster på TV eller film, men sidder over scenen.
Orkestergrav: Der hvor orkesteret sidder under operaen. Den ligger foran men lavere end scenen, så man kan høre orkesteret, men ikke se det.
Ouverture: Et stykke musik, der spilles i starten af operaen.
Parti: En rolle i en opera.
Primadonna: Italiensk for ‘første dame’. Den ledende sopran i en opera.
Recitativ: Den talte dialog i en opera, der også synges. Hør et eksempel på et recitativ.

Operaordbog / Operaens stemmer

Alt: Den dybeste kvindestemme. Spiller ofte mødre, ammer, hekse eller søstre.
Baryton: Den mellemste mandsstemme. Spiller alt fra helt til ærkeskurk. De har meget dramatiske, dybe, klangfulde stemmer.
Bas: Den dybeste mandsstemme. Spiller ofte gamle mænd, præster, fædre og til tider Djævelen selv. Kan være både komiske og dramatiske figurer.
Basbaryton: En mellemting mellem en baryton og en bas.
Heltetenor: En tenor med en lys kraftig stemme, der kan overdøve et orkester. Den er meget dramatisk og stærk. Richard Wagner og Guiseppe Verdi var meget glad for denne stemmetype.
Kastratsanger: En mandlig sanger, der blev kastreret inden stemmen gik i overgang og derfor beholdt sin høje drengestemme. De sang ofte kvindepartier i 1700-tallets operaer.
Koloratursopran: Sopran med særlige akrobatiske evner i det højeste leje. De lyder næsten som fugle, der kvidrer.
Kontratenor: En mand, hvis stemme lyder ligesom en alts, fordi han har trænet sit høje leje. Kan synge de partier, der blev skrevet til kastratsangere.
Mezzosopran: Den mellemste kvindestemme. Synger ofte den næstvigtigste kvinderolle i handlingen, men kan også synge hovedrollen, som f.eks. i Carmen.
Sopran: Den højeste kvindestemme, der næsten altid spiller heltinden.
Tenor: Den højeste mandsstemme, der næsten altid spiller helten.